אריק גולדשטיין ז"ל

אדם, קשת, חבר

8.10.1964-9.10.2015

צרו קשר
לבירור פרטים וקבלת מידע, אל תהססו לפנות אלינו

מועדוני קשתות בישראל

בית לחם הגלילית
מכון וינגייט
כפר סבא
מידע | אתר | דוא"ל
הרצליה
מידע | אתר | דוא"ל
גבעתיים
ירושלים
מידע | אתר | דוא"ל
ראשון לציון
מידע | אתר | דוא"ל
ארגון נכי צה"ל
מידע | אתר | דוא"ל

טכניקה נכונה ומניעת פגיעות


חשיבותה של טכניקה נכונה ומניעת פגיעות ספורט
בקרב העוסקים בספורט הקשתות

אלה מצקין, פיזיותרפיסטית - B.P.T., M.Occ.H.

נכתב על פי מס' מקורות שהעיקרי שבהם הינו Sports Medicine and Science in Archery בהוצאת FITA 2008 חלק 1, חלק 2, נערך על ידי Emin Ergen ו-Karol Hibner

כמה עובדות ממחקר של FITA שאסוף הנתונים עבורו הסתיים בתחרות חץ הזהב באנטליה טורקיה בתאריכים 26-30 יוני 2002:

  • גילו הממוצע של הקשת התחרותי הוא 26 לנשים ו-27 לגברים. זמן האימון הממוצע הוא 9.4 שנים לשניהם.
  • כוח המתיחה הוא משמעותית גבוה יותר ליורים בקשת קומפאונד בהשוואה לריקרב.
  • אורך המתיחה הוא משמעותית קצר יותר בקומפאונד.
  • קשתי קומפאונד מתאמנים משמעותית פחות שעות ויורים פחות חיצים ביום מקשתי ריקרב.
  • הסיכון היחסי לפגיעות בענף ספורט הקשתות נמוך ועומד על 0.2 ל-1,000 שעות אימון. למרות שהסכון קטן יחסית, יסבלו 2 מתוך כל 5 קשתים מפגיעה לאורך הקריירה הספורטיבית שלהם. נשים פגיעות יותר מגברים בכל סוגי הקשתות. יותר מ-70% מהפגיעות קשורות בגפיים העליונות. המפרק הפגיע ביותר הוא הכתף (49%). סוג הפגיעה הנפוץ הוא דלקת גידית.
  • בדרך כלל פונים הקשתים לעזרה רפואית לרופאים או לפיזיותרפיסטים.
  • למרות שהפגיעות אינן תכופות לוקח כחודש להחלים ולחזור לפעילות. רוב הפגיעות הן קלות עד בינוניות עם אחוזי ניתוח נמוכים של 6.7%.
  • לבסוף, נראה כיהפגיעות אינן קשורות לעומס אימונים, אלא בעקר לטכניקה. כוח המתיחה הוא דוקא פקטור המגן מפגיעות.

מניעת פגיעות

הטיפול הטוב ביותר לכל פגיעה הוא מניעה.

שלושה פרמטרים קשורים למניעת פגיעות יתר:

  • טכניקת ירי נכונה
  • התאמת ציוד
  • בחירת תכנית אימון

טכניקת ירי נכונה

אופן הבצוע של הקשת חייב להדגיש עמידה ועמדה מכנית נכונה כך שבצועי השרירים יהיה במקסימום היעילות שלהם. מפרק הכתף חייב להיות יציב וציר המתיחה לכל אורכו חייב להעשות ממקור גבי, לא ממפרק הכתף.

התאמת ציוד

התאמת הציוד מתייחסת לשני פרמטרים,

  • אורך החיצים
  • משקל הקשת

על שני אלו להיות מותאמים לקשת.

אם הקשת עובד ברמה הקרובה למקסימום שלו על בסיס קבוע, לא יוותר לו מאגר כוח להתמודד עם אתגרים נוספים העלולים לנבוע מגורמים כמו שנויי מזג אויר, מתח תחרותי, בעיות טכניות או תחרות נוספת אחרי תיקו. חובתו של הקשת היא תמיד לשים דגש על איכות ירי ולא כמות חיצים.

בחירת תכנית אימון

התכנית השלמה מחייבת מעורבות של טכניקה לכושר לב ריאה, חיזוק שרירי גב וכתף, חיזוק ותרגילים ספציפים של יציבות לקבוצת שרירי ה-Rotator Cuff, השרוול המסובב סביב הכתף, ושרירי ה-Scapula, השיכמה, גמישות וסבולת שריר.

יש לזכור!! קשתות הוא ענף ספורט שאינו סימטרי. שני הצדדים חייבים להיות מאומנים באופן שווה כדי למנוע חוסר איזון שרירי ושנויים מבניים כמו עקמת. מומלץ לשלב באימון טכניקות ספורטיביות נוספות סימטריות כמו שחייה.

טיפול בפגיעות

גם אם כל הגורמים הנ"ל נלקחו בחשבון פגיעות עלולות להגרם.

מאמן וספורטאי/ת חייבים להיות בעלי יכולת אבחון לסימנים המוקדמים של הפגיעה ולפעול מיידית כדי למנוע נזק לטווח ארוך.

מידת הפגיעה קובעת את הטיפול.

החלק הבא אינו בא במקום התיעצות רפואית והינו בגדר מקור לאינפורמציה כללית בלבד .האינפורמציה אינה מהווה תחליף לעינו של איש המקצוע ומומלץ להשתמש בעזרה מיקצועית בטרם מחליטים על טיפול עצמי.

אין הכתוב מהווה מקור לאבחון רפואי או טיפול ולעולם אין לדחות פנייה לעזרה רפואית.

קרח - אין לשים במגע ישיר עם העור. עלול לגרום לכוויות קור.

בהתייחס לפגיעה הנפוצה ביותר, הגידית יש להתייחס למידת הכאב ולהתנהג בהתאם:

  • אם הכאב הוא קל וחשים אותו רק בעת האימון ניתן לשים קרח אך חייבים לעבוד על שנוי בטכניקת האימון. אם לא נעשה שנוי בטכניקה יש המשך של יצירת מיקרו - טראומה לגידים.
  • עליית רמת הכאב והמשכו גם לאחר סיום אימון למשך זמן קצר, מהווה מצב בו התפתחה דלקת גידית. במצב זה יש פגיעה בהחזרי הגיד. במדה ומתבצע המשך אימון ללא שנוי בטכניקה יגרם נזק נוסף והצטלקות של הגיד. מומלץ לשים קרח מיידית לנוח בין 2-3 ימים ויש צורך לשנות גם את תוכנית האימון וגם את טכניקת הירי.
  • במצב בו הכאב לא מאפשר אימון מצב בו יש כאב גם במנוחה, כאשר הכאב מתגבר בלילה ונגרמת ירידה בתנועתיות יש לשים קרח כל שעתיים לנוח 7-10 ימים ויש להיות מטופל במסגרות רפואיות. במצב זה יש לבנות תוכנית שיקום.
  • בפיזיותרפיה ניתן להשתמש בטכניקות של אולטראסאונד, Deep Tendon Friction, טכניקות שונות לשפור טווחים ולאחרונה נמצאת בשמוש טכניקה של Taping.

יש לזכור כי כל כאב הוא סימן לפגיעה בריקמה רכה הנמצאת בסיכון. אין טעם לחכות עד שהאתלט אינו מסוגל להתחרות יותר כדי לחפש עזרה רפואית. אם הספורטאי מגיע לפגיעה שאינה הפיכה הוא עלול להגיע למצב בו יש כאב מתמשך שאינו נפסק, חולשת שרירים משמעותית ואיבוד טווח תנועה. התערבות רפואית אז עלולה להסתיים בהזרקה או ניתוח המרחיקים את הספורטאי לזמן מתמשך מקו הירי.

 

 

 

 

 

 

 

 


אליפות ישראל בקשתות - קיץ 2017 (01.09.2017)
התוצאות »

תחרות הארצית בראשון לציון (19.08.2017)
התוצאות »

המכביה ה-20 - תחרות 18 מ' (12-13.07.2017)
התוצאות »

המכביה ה-20 - תחרות 70/50 מ' (10-11.07.2017)
התוצאות »

תחרות ארצית במכון וינגייט (24.06.2017)
התוצאות »

פורסמה הכתבה "אוספים בולים" על אליפות ישראל באולם ממגזין הספורט של ידיעות אחרונות
לקריאה »

תקציר נהלי בדיקות הסימום (Doping) במשחקים האולימפיים ריו 2016
לקריאה »

מאמר: השתלמות מאמנים ומדריכים במכון וינגייט
לקריאה »

מאמר: הצטרפות ענף הקשתות לליגה למקומות עבודה
לקריאה »

מאמר: השינויים בסיווג קשתים נכים החל מה-1 באפריל 2014
לקריאה »

סדנאות וקורסי קיץ של בני אדמה
למידע נוסף »

מיניאטורות קשתות מדהימות מבית היוצר של הצורף האוסטרי האנס רוטר
לצפייה »

כתבה חדשה במגזין עט וקשת: ״דרום קוריאה וקשתות, סיפור אהבה״
לקריאה »

פורסמה כתבתו של איתן תגר ״חץ בכיוון הנכון״ למגזין ״קו רקיע״ של ארקיע
לקריאה »

מידע שימושי לקשתים:
קריטריונים למשחקי המכביה ה-20 »
לוח תחרויות לעונת 2016-2017 »
קריטריונים לעונת 2016-2017 »
שינויים בסיווג קשתים נכים החל מה-1.4.2014 »
מדריך לקשת המתחרה »
קוד הלבוש לתחרויות בישראל »
מבנה תחרויות בינלאומיות »

המועדונים ברחבי הארץ קולטים קשתים חדשים בכל הגילאים
לפרטים »